tirsdag 6. september 2011

Service?

Service kan være så mangt og som kunde hos ulike forhandlere opplever man gjerne ulik service. Som regel er jeg rimelig godt fornøyd etter å ha gjort en handel. Jeg velger den varen jeg vil ha, går til kassen, smiler til kassapersonen og veksler noen velvalgte ord før jeg takker for meg og går. Helt greit. Enkelt og greit. Noen ganger viser det seg at varen ikke helt står til forventningene og da hender det jeg ønsker å bytte denne. Da tar jeg med varen og kvittering tilbake til butikken, smiler til kassapersonen, forklarer situasjonen, gjør et bytte, takker for meg og går. Enkelt og greit. Stort sett. Men ting går ikke alltid helt som planlagt. I dag har jeg vært på to forskjellige butikker for å bytte varer jeg har handlet.

Mandag 05.sept 2011, formiddag

For en uke siden ble det handlet ullklær til et av mine fadderbarn. Det var min kjære mor som handlet for meg, men vanskelig som jeg er, ble jeg ikke helt fornøyd med fargene. I dag tok jeg med klærne tilbake til butikken i håp om å få byttet til sprekere farger. Da klærne ble handlet var det tilbud på ullklær på denne butikken, noe som gjorde at jeg var veldig i tvil om jeg ville få bytte, iallefall om jeg ville få samme pris. Jeg var vel egentlig forberedt på å måtte betale et mellomlegg i og med at tilbudet var over. Vel framme ved kassen la jeg fram min sak og fikk deretter spørsmål om jeg hadde kvittering. Jeg hadde kvittering. Kvittering som viste at jeg betalte mindre for varene enn hva de nå kostet. "Jaja, æg gir dæg 30% på dem,læll. Da går d opp i opp." Kjempegreier! Men det viste seg at klærne i friskere farger var noen kroner billigere enn de mørke, traurige, så da ble det faktisk noen kroner til overs. Ikke verst. (Ikke bare på Europris man får mer til overs...) Da ble det en liten titt for å se om jeg fant noe fint til lillefrøkna mi. Og det gjorde jeg,gitt. Jeg tok med plagget til kassen og tok fram kortet for å betale full pris minus de 35 kronene som ble til gode på fadderbarnklærne. "Æg gir dæg 30% på hærre,å,æg." Mer kjempegreier! Storfornøyd! Tommelen opp!


Mandag 05.sept.2011, ettermiddag

For noen måneder siden kjøpte jeg en ny bilstol til Margit. Bilstolen ble kjøpt en god stund før det egentlig var nødvendig å bytte, men jeg tenkte jeg skulle slå til da jeg kom over et godt tilbud. Da jeg kom til butikken var det selvsagt utplukket (ikke alltid så greit å slå til på tilbudene i storbyen på timen når man bor på Frøya..), men de hadde èn stol igjen, nemlig utstillingsstolen. Jeg ble forsikret om at denne stolen var kjempebra, og at den ikke hadde vært brukt, annet enn til utstilling i butikken. Stolen ble kjøpt. Før jeg dro ble jeg anbefalt av personalet i butikken å ikke bytte til denne stolen riktig med en gang, i og med at Margit fortsatt var såpass lita. Men vi var jevnt over enige om at det uansett var greit å handle når det var tilbud. Jeg fikk med meg stolen og alle delene til monteringa (i og med at jeg fikk stolen som var brukt til utstilling var det ingen emballasje). Jeg fikk også beskjed om at det var bare å komme tilbake å bytte hvis ikke stolen passet. Noe den dessverre ikke gjorde. Vi har prøvd å montere den et par ganger, og i dag tok vi turen til butikken for å få hjelp til å få den montert, men det viste seg at det ble for liten plass i setet foran når stolen var montert på plass i baksetet. Vi ba derfor om å bytte til en annen modell. Stolen ble demontert og tatt med opp i butikken. Etter å ha ventet ei stund fikk vi beskjed om at de ikke kunne ta inn stolen vi hadde kjøpt. Begrunnelse: Stolen var ikke i emballasjen og den "så brukt ut". Dessuten var det for lenge siden jeg hadde kjøpt stolen. Overrasket og ikke minst skuffet prøvde jeg å forklare at stolen kom uten emballasje og ikke minst hvorfor den gjorde det. Til det fikk jeg til svar at "vi har ingen spesielle utstillingsstoler,vi". Jeg fortalte også at om stolen "så brukt ut" så så den ikke mer brukt ut nå enn da jeg kjøpte den, da vi ikke har fått til å bruke stolen. Spesielt skuffet var jeg over argumentet om at det hadde gått så lang tid siden jeg kjøpte den, det var jo tross alt de som anbefalte meg å vente med å bytte stol. Jeg kunne kanskje ha prøvd å montere den like etter at den ble kjøpt, men i og med at jeg fikk fortalt at det var bare å komme tilbake senere å bytte hvis det skulle bli noen problemer, så gjorde jeg nå engang ikke det. Etter lenge å vel å ha talt min sak sa ekspeditrisen at hun skulle overbringe mine argumenter. Som sagt, så gjort. Noen minutter senere kom hun tilbake. Jo, vi skulle få bytte stolen, men det var veldig beklagelig at den ikke var i emballasjen. Nå ville de få et problem med å selge stolen til en annen kunde. Uten emballasjen kunne de jo ikke garantere at stolen ikke var brukt, og det er veldig viktig at kundene føler seg trygge på det de handler og at de føler seg ivaretatt. Mitt spørsmål: Hva med meg som kunde? De hadde jo ingen  betenkeligheter med å selge meg en stol uten emballasje. Og det var tydeligvis ikke veldig viktig at jeg følte meg ivaretatt som kunde. Jeg har handlet mye på denne butikken det siste halvannet året og har alltid vært veldig fornøyd med servicen. Inntil i dag. Etter to timer (TO TIMER!) fikk vi endelig ordnet opp. Margit har nytt sete, som passer i bilen og som er greit å montere. Hurra! Det hun derimot mangler er en solskjerm. Men vi har solskjerm. Til stolen vi leverte. For da jeg kjøpte stolen, kjøpte jeg også en solskjerm til den. Det var den siste de hadde, den hadde vært montert på stolen jeg kjøpte. Og jeg fikk den uten emballasje. Den kunne de ikke ta inn igjen uten at den var i emballasjen, for da kan den ikke selges. (Annet enn til meg, tydeligvis.)

Lettet over at vi fikk byttet stolen, men sliten og ør av all argumenteringen gikk jeg fra barnebutikken.

Heldigvis, tenkte jeg, heldigvis har jeg formiddagens bytte-tur å leve på.



2 kommentarer:

  1. Ja, LETT skal det ikke være bestandig! Aaah... Bra du ikke ga deg på det stolbyttet!

    SvarSlett
  2. Men litt flaks har du å, for de er ikke pliktige til å bytte seter da det er en fare dersom de har blitt utsatt for noe mens du hadde den (for selv om du er en ærlig sjel, er ikke alle det)...

    SvarSlett

Så trivelig med en kommentar, du! :)