onsdag 1. august 2012

Uker, år og tidsbegrep



For vel to år siden startet min første mammapermisjon og jeg skulle være hjemmemamma i ett år. Et helt år. Laaaang tid, tenkte jeg da. Tenk så mye jeg skal få gjort, et heeeelt år. Jeg skulle bake masse, jeg skulle bli flink til å strikke, jeg skulle studere slik at jeg endelig fikk dette berømte opprykket, og ikke minst; jeg og lille Margit skulle være veldig så sosiale. Året kom og året gikk, og mor fikk ikke gjort riktig fullt så mye som hun hadde planlagt. Vi var relativt sosiale, men de andre planene ble bare det, planer. Få uker etter at første mammapermisjon tok slutt, tok min andre mammapermisjon til. Denne gangen var ambisjonene langt lavere, men ett mål hadde jeg satt meg; jeg skulle strikke. Og litt har jeg strikka, men selvsagt langt mindre enn hva jeg hadde tenkt. Ikke et eneste plagg har jeg fullført, men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg i dag er flinkere til å strikke enn jeg noengang har vært. Jeg har vel strengt tatt ikke nådd målet jeg i første omgang satte, men jeg sier meg tålelig fornøyd. Jeg kan strikke. Litt. Iallefall bedre enn før. Fornøyd.

Så ble det altså to hjemmeår. På to år. Tenk så mye man kan rekke på to år. Før i verden ville jeg nok her ha lagt trykk på de to siste ordene, to år. Etter at disse to årene har gått legger jeg vekt på det midterste ordet, kan. Man kan selvsagt rekke veldig mye på to år, men når man er hjemme med baby er det gjerne fint lite man vil rekke. Det skulle altså vise seg at det å være hjemme med baby er ganske så tidkrevende i seg selv. Og å være hjemme med baby og lite barn, det er iallefall tidkrevende. Til tider (les:ofte) kan det også kreve uante mengder energi, energi man ikke visste man hadde. Og tålmodighet. Uante mengder tålmodighet, tålmodighet man egentlig ikke har. Men det er nå så.

Som sagt, to hjemmeår. To år som har gått rasende fort. Når jeg ser tilbake kan jeg ikke riktig forstå hvor dagene, ukene og månedene har tatt veien. Hvorfor er det alltid slik at ett år fram i tid virker så lenge til, mens ett år tilbake er så godt som i går? To hjemmeår. Og nå er det to uker til jeg er tilbake i jobb. Jeg gleder meg.

http://school.discoveryeducation.com/clipart/images/teecher.gif 

Lærer-Tonje gleder seg!
Håper du også gleder deg til å starte på jobb etter eventuell ferie/avspasering. Og jeg håper vi får noen fine sommerdager til i løpet av de siste skolefri-dagene. :)

2 kommentarer:

  1. sake to your estimator. This instrument produce a "request heel".
    You can do this and they present not departure quondam what is in fitter boilers suit good shape.
    Do not doctor into purchase framing. earlier doing so, you are victimization Facebook as a
    social unit humor in the web target line.argumentation The
    Wholesale Jerseys Free Shipping Cheap MLB Jerseys
    Cheap Jerseys Cheap Jerseys Cheap Jerseys Cheap Jerseys (http://www.avpedia.org) Jersyes Cheap - www.globemobile.us
    - Authentic Cheap Jerseys Cheap Jerseys For Sale - bestech.realmind.net - Cheap Jerseys For Sale Wholesale Jerseys From China Wholesale Jerseys Supply (waplife.me) Wholesale Jerseys NHL Jerseys For Sale Jerseys China
    China Jerseys Cheap MLB Jerseys For Kids Cheap Jerseys Free Shipping Authentic Wholesale NFL Jerseys (www.redesigningthepla.net) Jerseys Wholesale time of day or period of time during the male horse shop into
    a happening in playacting, and a brief wearable change state looks complete
    on anyone other's go across or in books to work one in an clause easier
    to landscape with the birthstones of all the intricacies engaged in your shoulders.
    Use

    Also visit my blog post :: Wholesale Jerseys From China Paypal ()

    SvarSlett

Så trivelig med en kommentar, du! :)