tirsdag 13. mars 2012

Mammutsalg og plassmangel

Kjentfolk har vært på mammutsalg. Jeg så det på facebook. (Hohoho, tok du den, eller??) Jeg elsker bøker. Og jeg skulle gjerne ha vært på mammutsalg. Jeg kunne ha tatt turen til bokhandelen her på Frøya, men jeg gidder ikke. Litt fordi jeg ikke orker å ha med unger (jeg liker å ha goooood tid når jeg er på en bokhandel, og det vet man liksom aldri om man har når man har med seg små barn) og litt fordi det ikke er det helt store utvalget der. (Dette er IKKE ment som kritikk, altså, for jeg liker Poeten veldig godt.) Jeg kunne ha handlet på nett, men det blir ikke helt det samme. Å tusle i en bokhandel er kos, det er godt. Og når jeg sier at jeg gjerne skulle ha vært på mammutsalg, er det fordi jeg savner opplevelsen det er å være på mammutsalg. Til helga, kanskje. 

Men det finnes også en annen grunn til at jeg ikke har mesket meg på mammutsalg:

Bøker, bøker,bøker, filmer og rot og rat jeg ikke riktig vet hvor jeg skal gjøre av.

 Dette er bokhylla mi. Eller bokhyllene mine, om du vil. Der er det trangt om plassen. I sommer ga jeg bort en mengde bøker til et loppemarked, men straks etterpå var det like fullt igjen. What to do? 


Min mann og jeg har ulike måter å løse dette på. 
Mannen: Ha bort bøkene jeg har lest.
Jeg: Gå til anskaffelse av ny bokhylle.
For det er ikke bare å ha bort bøkene mine, jeg er nemlig blitt glad i dem. De er en del av hjemmet mitt. Bøker er med på å skape hjem. Sånn er det bare. 


Før jeg nå setter med godt tilrette med en kaffekopp og ei god bok, slenger jeg med et passende sitat: 
En god bok ved vinduet en lys og stille morgen mens solen stiger og huset ennå sover, det er den største og fredeligste gleden livet kommer til å gi.
Aksel Sandemose

Ha en stille og fredelig kveld, med eller uten ei god bok i fanget. 

Forresten; bortenfor bokhyllene, på høyre side, er det en veggstubb før det kommer ei dør. På den veggstubben er det en lysbryter. Hvis jeg får flyttet lysbryteren til den andre siden av døra, får jeg akkurat plass til ei fjerde hylle. :)


 

1 kommentar:

  1. Bestill elektriker, sporenstreks!!!
    (For å flytte lysbryteren :-)
    Og så deilig å se at det er flere som har rotete bokhyller (og litt mer enn bøker i dem). Takk! :-D

    SvarSlett

Så trivelig med en kommentar, du! :)