søndag 1. april 2012

Aprilsnarr. Og unntak. Og årstider.

I dag er det første dag i april. Det er dagen for lureri, fanteri og nissestreker. I så måte liker jeg ikke denne dagen spesielt godt. Jeg er en elendig løgner, og greier aldri å lure noen. Ikke føler jeg sterkt behov for å lure noen, heller, så det er greit nok. Jeg er den som alltid blir lurt. Alltid. Hvert eneste år. Godtroende som jeg er. Og glemsk som jeg er, ikke minst. Jeg tror litt mye av grunnen til at jeg går fem på hver eneste gang, er at jeg glemmer hvilken dato det er. Nok om hvorfor.

Det viser seg at 2012 er et unntaksår.
Jeg ble ikke lurt 1.april 2012! Kryss i taket og bank i bordet!
Ikke engang media greide å lure meg i år. Kan det ha noe med at narresakene var litt over the top?
Her er noe av det jeg kunne ha gått fem på i dag:
Bruce Springsteen til Orkdal kulturhus(Avisa Sør-Trøndelag)
Eagles-stjerne dukket uventet opp (Hitra-Frøya)
Dette er den nye "purken" på Værnes (Adressa)

2012 er et unntaksår på flere måter. Etter regn kommer sol, er det noe som heter. I år kom det snø etter regn. I alle fall så langt. I fjor hadde vi en fin høst. Etter høst kommer det gjerne vinter. Det gjorde det ikke. Ikke på Frøya, iallefall. Høsten varte, og varte og varte. Nå er jeg lei. Jeg vil ha vår. Jeg har vært klar for vår leeeenge! Men nei, vår ble det heller ikke. Iallefall ikke ennå. Vinter derimot, dèt fikk vi. Nå. I månedsskiftet mars/april. Forstå det den som kan.

I følge Bjørnson er det i april at sommeren blir til. Og det er nettopp derfor jeg liker april best av månedene. Det spirer og gror, det livner og det yres. Og jeg håper ikke 2012 blir et unntaksår i så måte.

Narr. Ikke aprilsnarr, ei heller hoffnarr, men en legonarr. Faktisk. 




 AprilsNARR. Da jeg var ungen trodde jeg det var aprilSNARR. Lurt igjen.

Har du blitt narra i dag? Eller blitt snarra?

1 kommentar:

  1. He he...arti innlegg, men du har så rett så rett..etter regn kommer sol!!
    Ble ikke slik, å no ser d ut som snøen skal stoppe påsketuren min. Er ikke noe særlig på vinterkjøring å planen var å kjøre på fjellet i dag!
    Vi får se....men uansett Tonje, en riktig god påske til dere alle sammen.
    PS...gikk forresten ikke på Aprilspøken til Hans på f.b. ;O)

    SvarSlett

SÃ¥ trivelig med en kommentar, du! :)